Kamper czy przyczepa kempingowa?

Kemping staje się ostatnio coraz bardziej popularnym sposobem spędzania wolnego czasu, czy też podróżowania. Kampery są coraz popularniejsze w mediach i widać ich coraz więcej na ulicach. O tym, czy to dobre hobby dla Ciebie i dlaczego, napisałem już tutaj. W tym wpisie chciałbym się skoncentrować na odpowiedzi na pytanie, które zadaje sobie zapewne wiele osób, rozważających rozpoczęcie przygody z kempingiem. A ponieważ miałem przyjemność w swoim życiu podróżować i kamperem i z przyczepą kempingową, postaram się tutaj w najbardziej obiektywny sposób rozprawić się z tym tematem. Aczkolwiek pewnie będę faworyzował kampera, bo bardziej się polubiliśmy. Ale spróbujmy…

Kamper czy przyczepa kempingowa?

To całkiem niezłe pytanie i również ja kiedyś się nad nim pochylić musiałem. Decyzja między samochodem kempingowym a przyczepą kempingową to w sumie jedno z pierwszych pytań, jakie przychodzą do głowy, myśląc o kempingu. Oczywiście można jeszcze namiot, ale to nie blog o tym. Kamper i przyczepa w zasadzie są do siebie bardzo podobne, na kempingach stoją zazwyczaj jedno obok drugiego i czasem na pierwszy rzut oka trudno rozróżnić, które jest które. Różnią się jednak znacznie pod względem funkcjonalności, komfortu i kosztów.

Samochód kempingowy to pojazd zintegrowany, który łączy w sobie cechy samochodu i domu. Przyczepa kempingowa to z kolei mobilny dom na kółkach, który jest ciągnięty przez samochód, a bez samochodu nigdzie nie pojedzie. Ale samochód może pojechać gdzieś bez niej. Każda z tych opcji ma swoje unikalne wady i zalety. W niektórych przypadkach wygrywa kamper, w innych odwrotnie. Ostatecznie wszystko zależy od naszego sposobu podróżowania. Jakie robimy trasy, jak spędzamy czas na miejscu. I o tym wszystkim postaram się krok po kroku opowiedzieć, by pod koniec postu, każdy mógł łatwiej wybrać swojego faworyta.

Ogólna charakterystyka samochodu kempingowego

Wygoda i mobilność

Samochód kempingowy jest wygodnym rozwiązaniem dla osób, które cenią sobie mobilność i łatwość poruszania się. Większość potrzebnych do podróży rzeczy można po prostu trzymać w kamperze, a gdy ma się ochotę po prostu wsiąść i ruszyć w drogę. Zaparkowanie w mieście jest może trudne, ale nie niemożliwe. Do tego prędkość podróży nie jest ograniczona bardziej niż dla zwykłej osobówki.

Zintegrowane wnętrze zapewnia szybki dostęp do wszystkich udogodnień, bez konieczności opuszczania pojazdu. Jest to szczególnie ważne w czasie częstych postojów, ale również i w korkach czy przy niepogodzie. W kamperze mamy przecież własną toaletę i kuchnie, co sprawia, że możemy naprawdę dużo „załatwić” nie wychodząc z samochodu. A w sytuacji kryzysowej można po prostu wstać z łóżka, wsiąść za kierownicę i odjechać.

Techniczne aspekty

Samochody kempingowe pod względem wyposażenia niewiele różnią się od przyczep, aczkolwiek niektóre różnice są znaczne. Między innymi zbiornik na wodę szarą, który jest czymś zupełnie normalnym w przypadku kamperów. Zbiorniki na czystą wodę również są zazwyczaj większe w kamperach i mają pojemność około 100 litrów albo więcej. Jeśli natomiast chodzi o prąd, to kampery najczęściej nie potrzebują być podłączone pod prąd sieciowy. Chociaż takie podłączenie daje większe bezpieczeństwo, że prąd nam się nie skończy, ale do pełnej funkcjonalności nie jest potrzebne.

Wady i zalety

Główną zaletą samochodów kempingowych jest ich zintegrowana konstrukcja, która ułatwia przemieszczanie się i parkowanie. Wadą może być jednak wyższy koszt zakupu i utrzymania (ubezpieczenie, serwis, przeglądy), a także ograniczona przestrzeń w porównaniu do przyczep kempingowych oraz gorsza izolacja.

Ogólna charakterystyka przyczepy kempingowej

Przestronność i komfort

Przyczepy kempingowe oferują większą przestrzeń życiową, co czyni je idealnym wyborem dla rodzin lub grup przyjaciół. Chociaż wszystko zależy od tego na jak duży model się zdecydujemy. Tutaj wybór jest naprawdę spory. Do tego przyczepy mają najczęściej proste ściany, które są praktyczniejsze przy zabudowie szafek i nie nie tracimy miejsca na szoferkę, która nie dość, że zajmuje miejsce, to jeszcze jest gorzej zaizolowana.
Niestety, albo i stety, przyczepa i samochód to są dwa pojazdy, które razem tworzą całkiem długi zestaw. Zaparkowanie czymś takim w mieście jest prawie niemożliwe. Do tego za każdym razem, gdy potrzebujemy skorzystać z czegoś co jest w przyczepie, musimy wysiąść z auta i przejść do przyczepy. Podróżowanie w przyczepie jest zabronione. Przyczepę jednak można zostawić na kempingu, a do miasta pojechać samym autem.

Techniczne aspekty

Teoretycznie przyczepę można wyposażyć we wszystko to co w kampera. Przyczepę również można tak przygotować by stała się niezależnym domkiem. To jest założyć solary, zamontować akumulator, większy zbiornik na wodę, czy zbiornik na ścieki. Ale nie jest to standard. Normalnie przyczepy są przystosowane do stania na kempingu, a na kempingach są sanitariaty. Prysznic w przyczepie to rzadkość, a zbiornik na wodę to zazwyczaj około 40 – 50 litrów. I do tego nie ma zbiornika na wodę szarą, tylko trzeba podstawić odpowiedni pojemnik pod rurką pod przyczepą. Jeśli natomiast chodzi o toaletę to tutaj różnic nie ma.

Wady i zalety

Główną zaletą przyczep kempingowych jest ich przestronność i komfort. Wadą może być trudność w manewrowaniu i parkowaniu, zwłaszcza w miejskich warunkach, oraz prędkość podróży ograniczona do 80 lub 100 km/h w zależności od kraju. Ponadto, przyczepy wymagają odpowiedniego samochodu, który to pociągnie. Nie rzadko będzie również potrzebne prawojazdy B+E, gdyż aktualnie zestawy często wykraczają powyżej 3,5t.

Porównanie kosztów

Zakup i utrzymanie

Kosztu zakupy kampera jest znacznie wyższy niż przyczepy kempingowej. W końcu przyczepa to tylko pudło, meble i koła. Kamper musi mieć jeszcze silnik i kierownice, a to nie są tanie rzeczy. Do tego dochodzi ubezpieczenie, przeglądy, serwisy i podatek od pojazdu. W końcu jest to normalny samochód więc tego wszystkiego nie może zabraknąć. W niektórych krajach istnieje możliwość rejestracji okresowej, wtedy ubezpieczenie będzie trochę tańsze. Pod tym względem kupienie i utrzymanie kampera będzie droższa.

Koszty paliwa

Cóż tutaj nie ma reguły. Spalanie w kamperze raczej poniżej 10 l /100 km nie schodzi, a jeśli kamper jest duży, to może być nawet i 15 czy więcej.

W przypadku przyczepy kempingowej dużo zależy od samochodu ciągnącego i od wielkości przyczepy. Ale w zależności od tego czy to benzyna, diesel czy elektryk samochód z przeczepą może zużyć o 40 do nawet 65 % więcej, niż bez przyczepy. Do tego dochodzi szybsze zużywanie się sprzęgła.

Ubezpieczenie i podatki

Ubezpieczenie samochodu kempingowego może być tańsze niż ubezpieczenie porównywalnego samochodu niekempingowego, ale zdecydowanie będzie droższe niż ubezpieczenie przyczepy. Ponieważ jest to niezależy samochód i musimy wykupić OC, Assistance i prawdopodobnie również i AC. Do tego podatek od pojazdu, które pewnie będzie również niższy niż od porównywalnego samochodu.

W przypadku przyczep samo ubezpieczenie kosztuje nie wiele, jeśli chodzi asistance to pokryje je to z auta. Dużo kosztów więc odchodzi.

Koszty podróży

Podróżując z przyczepą jesteśmy raczej skazani na korzystanie z kempingów, a te znowu są droższe. Kamperem możemy kożystać z miejsc postojowych, które choć trudno, to wciaż można znaleźć za darmo.

Z większymi kosztami dla przyczep musimy się również liczyć korzystając z przepraw promowych. Powodem będzie długość zestawu, który w przypadku auto z przyczpą, znacząco przywyższa długość kampera.

Jeśli natomiast chodzi o opłaty drogowe, to rozpatrując kampera, oraz zestaw z przyczepą, których waga całkowita będzie poniżej 3,5 t w obu przypadkach zapłacimy tyle samo.

Przygotowanie do podróży

Planowanie trasy

Planując trasę musimy w obu przypadkach sprawdzić czy drogi którymi zamierzamy przejechać będą dla nas przejezdne. Kampery często mogą być bardzo wysokie, (ponad 3 m) co utrudni nam pokonanie niektórych przejazdów pod mostami. Przyczepy natomiast są znowu szerokie, co utrudni nam przejazd wąskimi i krętymi drogami. Tandem przyczepa samochód może również natrafić na trudności na górskich serpentynach.

Planując przeprawy promowe musimy również liczyć się z większym kosztem w przypadku samochodu z przyczepą niż kampera. Głownie z powodu długości zestawu.

Pakowanie i załadunek

Pakując kampera musimy przejmować się w zasadzie tylko dwiema rzeczami. Po pierwsze, żeby wszystko było dobrze umocowane i w czasie jazdy nie walało się po całym pojeździe. Po drugie, żeby nie przekroczyć całkowitej dopuszczalnej masy pojazdu. Tak, szybko można to zrobić. I to tyle.

Pakując przyczepę, poza wyżej wymienionnymi, musimy wziąć jeszcze rozkład masy w przyczepie, tak by było w miarę równomierna. Ani tył, ani przód nie może być przeciążony. Do tego musimy uważać na dopuszczalne obciążenia haka samochodowego.

W samochodzie kempingowym mamy jednak jeszcze taką zaletę, że jeżeli zapomnimy czegoś przymocować, to przypomni to o sobie już na pierwszym zakręcie. W przyczepie dowiemy się o tym dopiero na postoju, a to czasem może być już trochę za późno.

Przygotowanie do jazdy

Kampera bardzo do jazdy przygotowywać nie trzeba, tyle co w zwykłym aucie. Sprawdzić olej, płyny, ciśnienie w oponach itp., czyli wszystko to co musimy zrobić jadąc również z przyczepą, tylko z przyczepą mamy kilka kół do sprawdzenia więcej.

Jadąc z przyczepą musimy jednak jeszcze zaopatrzyć się w dodatkowe lusterka, gdyż obrys przyczepy często wystaje poza obrys samochodu, oraz nie zapomnieć sprawdzić świateł, czy aby na pewno połączenie z samochodem działa.

Podróżowanie

Parkowanie i manewrowanie

Samochodami kempingowymi kieruje się łatwiej, obowiązują też mniej restrykcyjne ograniczenia prędkość. Kamper jest również krótszy niż zestaw auto + przyczepa, toteż łatwiej jest znaleźć miejsca parkingowe. Łatwiej jest również wycofać, gdy źle się wjechało i nie potrzeba dodatkowych lusterek. Ale przyczepę można zostawić na kempingu, a wtedy zostaje nam do kierowania zwykły osobówka, którą znowu dojedziemy w więcej miejsc niż kamperem. Niektóre kampery osiągające kolosalne rozmiary widzieliśmy w trudno dostępnych miejscach, sami jednak ze względu na słabą jakoś drogi, zbyt duże uskoki, musieliśmy zawracać. Obie możliwości nie dają nam gwarancji na zdobycie najdzikszego kempingu w górskim lesie, ale znowu, kamper może być wyposażony w napęd 4×4 lub wysoko zawieszony, co sprawia, że ma przewagę nad przyczepą.

Komfort jazdy

Tutaj dużo zależy od samochodu ciągnącego, ale nawet jeśli jest bardzo wygodny, to komfort podróżowania z przyczepą będzie dużo niższy niż jazda kamperem. Kampera prowadzi się łatwiej. W przypadku przyczepy kempingowej, musimy bardzo uważać na rozkład masy w przyczepie. Zły rozkład może prowadzić to niestabilność w czasie jazdy.

Osobną sprawą jest wygoda foteli to już bardzo zależy posiadanego modelu kampera czy auta. W kamperze jednak siedzi się wyżej, widać więc więcej i nie jesteśmy tak bardzo oślepiani reflektorami aut jadących z naprzeciwka.

Dostęp do wyposażenia

W czasie jazdy w kamperze mamy dostęp do wszystkiego co jest w kamperze. Wzięcie zatem czegoś z lodówki stojąc w korku, albo szybkie skorzystanie z toalety nie stanowi problemu. Żeby dostać się do przyczepy trzeba wysiąść i przejść się do przyczepy. Do tego potrzeba zjechać na parking. W kamperze można zrobić dużo więcej nie wychodząc z auta. A gdy na dworze ziąb, pada deszcz, albo ukrop to czasem nie chce się wysiadać z suchego, ogrzewanego lub klimatyzowanego kamperka. Tutaj zdecydowanie mogę być stronniczy.

Miejsca kempingowe i infrastruktura

Dostępność miejsc

Zarówno przyczepy jak i kampery mogą korzystać z kempingów. Istnieją też różnego rodzaju miejsca postojowe, przeznaczone do nocowania, które jednak są gorzej wyposażone niż kempingi. I tu zaczynają się różnice, sporo miejsc postojowych przeznaczonych jest tylko dla kamperów. Przyczepy tam wstępu nie mają. Nie spotkałem się za to z miejscami gdzie kamperów by nie wpuszczano, a przyczepy tak. Związane jest to z tym, że kampery sa bardziej nieznależne i mają zbiorniki na zużytą wodę, a przyczepy często nie.

Niestety jednak nie jest tak kolorowo jeżeli chodzi o parkingi. Takie zwykłe parkingi by zostawić samochó i pójść pozwiedzać. Niestety w wielu turystycznych miejscach możemy spotkać głównie parkingi z ograniczeniem wysokości do 2 m. I owszem z przyczepą również tu nie wjedziemy, ale przyczepę możemy zostawić na kempingu i osobówką już zaparkujemy. Jeżeli natomiast naszym jedynym środkiem lokomocji jest kamper, to mamy problem. Często w takich sytuacjach musimy parkować daleko od centrum, a potem albo szukać busa, albo zabutalać pieszo.

Warunki postojowe

Zatrzymując się gdzieś kamperem nie potrzebujemy dużo do szczęścia, bo zazwyczaj wszystko mamy ze sobą. Jeśli zaopatrzyliśmy się wcześniej w wodę, prąd, paliwo i gaz, to możemy stać nawet kilka dni w największej dziczy.

Z przyczepami jest tutaj inaczej. Po pierwsze z przyczepą trudniej w tę dzicz dojechać, po drugie, zazwyczaj (bo nikt Ci nie broni przygotować swojej przyczepy w taki sposób by stała się niezależna, ale nie jest to standard) przyczepy nie mają prysznica, nie mają akumulatora, nie mają zbiornika na zużytą wodę i mają mniejszy zbiornik na wodę świeżą. To wszystko sprawia, że jesteśmy dużo mniej niezależni i mniej mobilni.

Bezpieczeństwo

Jeśli chodzi o łatwość włamania się, to różnice są. W przyczepie najczęściej mamy zamek, ale nie mamy alarmu. Z kolei większość kamperów ma alarm samochodowy, który odstraszy złodzieja i powiadomi nas o próbie włamania. Kolejna różnica natomiast jest w tym, że kamperem łatwo możemy odjechać w sytuacji kryzysowej, nawet nie wysiadając z auta. Po prostu przesiadamy się na fotel kierowcy i w drogę. Z przyczepą ta sprawa wygląda trudniej. Musimy wysiąść i przesiąść się do auta. Najczęściej będziemy musieli ja podpiąć, aczkolwiek w sytuacji kryzysowej pewnie pojedziemy bez niej, byle szybciej.

Z drugiej strony, możliwość zamontowania alarmu poza podstawowym wyposażeniem w przyczepie istnieje, zarówno tego antywłamaniowego, jak i czujnika gazu usypiającego. Sprawdziłem, można.

Na miejscu

Przygotowanie biwaku

Dojeżdżamy na miejsce i chcemy rozpocząć urlop, z czym pójdziem nam szybciej? Oczywiście, że z kamperem. Po zaopatrzeniu się w wodę na miejscu, możemy po prostu postawić kamper. Dobrze jest sprawdzić jeszcze czy stoi równo i ewentulnie przy pomocy klinów wyrównujących, albo pneumatycznego zawieszenia, się wypoziomować. Następnie odkręcamy gaz, włączamy prąd (lub jeśli chcemy podłączamy się kablem do gniazdka, znaczy kampera) rozwijamy markizę albo nie i mamy urlop.

Przyczepę natomiast najpierw musimy postawić na miejscu. Jeśli mamy założone elektryczne silniki to wystarczy wziąć pilota i wjechać nią na miejscem niczym dużym zdalnie sterowanym zabawkowym autkiem. Jeśli natomiast silników nie mamy, pozostaje nam siła własnych mięśni.

Następnie przyczepę również należy wypoziomować i opuścić nogi, dzięki nim będzie stała stabilnie i nie kołysała się jak kamper. Ale komu przeszkadza lekkie kołysanie. Gdy już nogi rozłożone, możemy odkręcić gaz i podłączyć prąd (w przyczepie podłączenie do prądu jest prawie niezbędne do pełnej funkcjonalności). Możemy rozłożyć markizę albo namiot, a następnie przygotować wnętrze po jeździe. I dopiero mamy urlop. Odrobina więcej roboty.

Biwakowanie

W tym momencie swoje mocne strony pokazuje przyczepa kempingowa. Jednakże siedząc na kempingu dużych różnic nie uświadczymy. Może poza tym, że żeby wylać wodę szarą w przyczepie wystarczy wziąć zbiornik na kółkach spod przyczepy i spacerkiem udać do miejsca zrzutu. Kamperem natomiast do miejsca zrzutu musimy jechać. Odpalić silnik i opuścić tymczasowo miejsce biwakowania. Jednakże zrobimy to dużo rzadziej, gdyż zbiornik na kółkach ma jakieś 20 – 30 litrów pojemności. Zbiornik wody szarej w kamperze jakieś 90 l. Wystarczy nam to więc na dłużej

Różnicę poczujemy również w stabilności. Przyczepa poprzez opuszczone nogi stoi stabilnie i nie buja się. Samochód kempingowy stojąc na kołach, niestety jest podatny na wiatr czy nawet poruszając się po kamperze czujemy, że zawieszenie pracuje. Rozwiązanie tego problemu istnieje. Możemy zamontować dodatkowe nogi do kampera i wtedy będziemy stać stabilnie. Istnieją nawet takie hydrauliczne z automatycznym poziomowaniem.

Jeśli natomiast chcemy opuścić kemping i pojechać pozwiedzać, to przyczepę zostawiamy i jedziemy naszym samochodem osobowym. Jeśli mamy kampera to musimy złożyć obozowisko i jechać całym domkiem. Wkurzające…. Chyba, że pójdziemy na piechotę, albo mamy ze sobą rowery. Wtedy można w jednym miejscu zatrzymać się na dłużej i zwiedzać okolicę przy pomocy własnych mięśni, a gdy już najbliższą okolicę zwiedzimy, przenieść się całym kamperem na kolejne miejsce kempingowe albo postojowe. Przecież przygotowanie do drogi kampera jest dużo szybsze niż przyczepy.

Zimowy Kemping

Jeśli chodzi o kemping w zimie, to różnice są głównie w izolacji. Przyczepa cała jest zaizolowana mniej więcej równomiernie. Do tego brak zbiornika na wodę szarą powoduje, że nie potrzebujemy dodatkowego ogrzewania tegoż to zbiornika. Na zimowych kempingach zazwyczaj instalacje wody i kanalizacji doprowadzona jest do każdego z miejsc. Wystarczy się tylko podłączyć odpowiednią rurką, i zużyta woda będzie sobie spokojnie odpływać. Stanie natomiast przyczepą na dziko będzie bardzo utrudnione, głównie z uwagi na brak zbiornika na wodę, ale również i brak prądu. Solary w zimie mogą okazać się bardzo niewydajne.

W kamperach natomiast problemem jest izolacja. Szoferka zazwyczaj jest jednym wielki mostkiem termicznym. W Kampervanach problemy sprawiają również drzwi boczne i tylne, gdzie również izolacja jest marna. Tylko duże integrowane kampery są w tej kwesti najlepiej rozwiązane. Ale nawet tam pozostaje wielka przednia szyba. Oczywiście istnieją rozwiązania i tego problemu, a są nimi dodatkowe termomaty, które montuje się w miejscach najgorzej zaizolowanych.

Drugim problemem jest problem ścieków. Ogrzewanie zbiornika wody szarej będzie niezbędne jeśli chcemy stać na dziko. Tutaj również istnieją różne rozwiązania tego problemu. Jednym z rozwiązań oczywiście jest podpięcie się pod kanalizację i odprowadzanie ścieków na bieżąco.

W kwestii prądu kampery wyglądają trochę lepiej, gdyż zazwyczaj i tak mają większe akumulatory, a do tego zawsze w razie czego możemy odpalić silnik i podładować akumulator z alternatora.

Porównanie przestrzeni życiowej

Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, gdzie tej sprzestrzeni życiowej jest więcej, gdyż są różne rodzaje kamperów i różne wielkości przyczep. Jeśli więc o to chodzi przychodzą mi do głowy dwie znaczące różnice.

W kamperze mamy szoferkę i silnik. Na te dwie rzeczy zawsze musi zostać miejsce i o tyle zmniejszy się nasza przestrzeń życiowa w porównaniu do przyczepy. I chociaż producenci kamperów starają się jak mogą by przestrzeń szoferki wykorzystać, montując tam obrotowe fotele które w czasie postoju można normalnie wykorzystać do siedzenia przy stole, to mimo wszystko pozostaje kierownica, deska rozdzielcza, drążek skrzyni biegów itp.

Podróżując natomiast przyczepą mamy dodatkową przestrzeń bagażową w samochodzie, w którym możemy zmieścić niepotrzebne nam tymczasowo graty, które przeszkadzać będą na co dzień w przyczepie. W kamperze natomiast zawsze musimy móc zmieścić wszystko. I chociaż możliwość pakowania są duże, to mimo wszystko zawsze znajdzie się coś co trudno gdziekolwiek schować i będzie to nam na co dzień przeszkadzać.

Komfort snu

Jeśli chodzi o to które łóżko będzie wygodniejsze, to trudno doszukać się różnic. Wszystko zależy od wybranego modelu kampera czy przyczepy. Jeśli wybierzemy modele z tej samej klasy, to różnic nie uświadczymy.

Różnice natomiast pojawić się mogą pewnej wietrzej nocy. Wtedy zdamy sobie sprawę z tego że przyczepa będzie stać stabilnie podparte czterema nóżkami. Kamper natomiast będzie się kołysał od podmuchów wiatru, co może wybudzać nas ze snu.

Styl podróżowania

Myślę że największą różnicą wynikającą z tego wszystkiego co napisałem powyżej będzie styl podróżowania. I myślę że to właśnie on przeważy nad wyborem.

Kamper

Podróżowanie kamperem jest szybsze. Szybciej można się przemieszczać, szybciej spakować, szybciej zmienić miejsce postoju. Mamy też więcej miejsc do wyboru i mniejsze wymagania co do tych miejsc. Kamper więc sprawdzi się idealnie na różnego rodzaju roadtripach, w których naszym głównym celem jest droga i ciągłe przemieszczanie się. Jeśli chcemy zobaczyć dużo miejsce oddalonych od siebie, z założeniem, że nigdzie nie zostajemy dłużej. Wtedy możliwość szybkiego spakowania się i łatwiejsze manewrowanie pojazdem staje się dużą zaletą.

To jest również styl podróżowania, który ja preferuję. Planuję sobie wcześniej trasę z założeniem że nigdzie nie zostanę dłużej niż 3 dni. Prawie każdego dnia wszystko pakuję i ruszam dalej zwiedzając miejsca po drodze. Nie muszę się martwić rezerwowaniem kempingów bo po prostu jeśli nie ten, to inny. W kamperze mam wszystko co potrzeba, więc na miejscu nie potrzebuję przyłącza prądu czy sanitariatów. Wszystko załatwię w kamperze. I co prawda, nie zawsze dostanę się do centrum miasta, ale od czego są autobusy, autonogi, czy rower?

Przyczepa kempingowa

Podróżując natomiast z przyczepą chcemy raczej rozbić swój obóz gdzieś, a następnie przemieszczać się wkoło latarni. I do tego nadaje się ona świetnie. Założenia tutaj są takie, że jedziemy na jakiś piękny wcześniej znaleziony kemping, po to by na miejscu nie musieć szukać, krążyć i manewrować. Tylko dojechać do celu, rozbić obóz, zostać tam tydzień albo dwa, a w tym czasie zwiedzić okolicę samochodem, albo nie zwiedzać tylko plażować, wędrować, grillować.

Oczywiście nikt przecież nie broni codziennie zmieniać miejsca obozowania, ale jednak ustawianie przyczepy, poziomowanie, jest dużo bardziej pracochłonne i czasochłonne niż to samo z kamperem, dlatego raczej nie będzie nam się chciało robić tego każdego dnia. Ale już z częstotliwością raz na tydzień, jestem sobie w stanie to bardziej wyobrazić.

Do tego oczywiście dochodzi to, że przyczepa będzie potrzebowała prądu, a my sanitariatów, dlatego liczba miejsc do noclegu na dłuższą metę znacząco się zmniejsza w porównaniu do kampera.

Podróżowanie solo

Podróżując solo musimy głównie liczyć na siebie, bo często możemy nie spotkać kogoś kto będzie chciał nam pomóc. W tym przypadku podróżowanie kamperem będzie zdecydowanie lepszym wyborem. Głównym powodem będzie to, że całą pracę przy przestawianiu kampera wykona za nas silnik. Przyczepę natomiast odpiąć i przepchać będziemy musieli sami. Do tego będąc samemu nie możemy liczyć na pomoc przy manewrowaniu, więc kamperem będzie zdecydowanie łatwiej.

Będąc samemu nie potrzebujemy również wielkiej przestrzeni życiowej, to też ta oferowana w kamperze, będzie dla nas w zupełności wystarczająca.

Higiena i sanitarne warunki

O tym chyba już napisałem dość, ale się powtórzę dla tych którzy czytają po łebkach. W kamperze mamy zazwyczaj toaletę i prysznic, możemy więc załatwić wszystko czego potrzebujemy nie wychodząc z pojazdu. Dzięki temu możemy stać w największej dziczy nieskazani na życie w brudzie.

Przyczepy kempingowe mają zazwyczaj mniejszy zbiornik wody i nie mają prysznica. Przez to jesteśmy skazani na korzystanie z sanitariatów, a aby sanitariaty były, potrzebny jest kemping.

Ekologia

Powołując się na ten artykuł, gdzie porównane są różne sposoby podróżowania, można stwierdzić, że kemping jest jedną z bardziej ekologicznych opcji podróżowania. Oczywiście nie najbardziej chroniącą środowisko. Ale jesteśmy w ten sposób bardziej zieloni niż gdybyśmy jechali do hotelu. A już dużo bardziej chronimy środowisko, niż gdybyśmy na urlop polecieli samolotem.

Najmniej emisyjny sposób podróżowania, to również kemping, ale pod warunkiem, że na miejsce udajemy się środkami komunikacji publicznej – pociągiem lub autobusem. Drugie w kolejności jest podróżowanie z przyczepą kempingową z niewielką przewagą nad podróżowaniem kamperem. Różnice te jednak najbardziej wynikają z produkcji przyczep, oraz mniejszego zużycia paliwa przez samochód ciągnący.

Podsumowanie

Chociaż i przyczepy kempingowe i kampery bardzo się między sobą nie różnią, to znaczącą mogą wpływać na styl podróżowania. To który pojazd będzie dla nas lepszym wyborem zależy w dużej mierze od naszych indywidualnych potrzeb oraz stylu podróżowania. Również od tego czego oczekujemy od naszych podróży, czy mamy samochód który będzie mógł przyczepę pociągnąć oraz w ile osób chcemy podróżować, jak również to co chcemy robić na miejscu. Na te wszystkie pytania trzeba niestety odpowiedzieć sobie samemu. Ja tylko mogłem podrzucić kilka tematów do przemyśleń.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są główne różnice między samochodem kempingowym a przyczepą kempingową?

Ilość kół, silnik, mobilność, dopuszczalna maksymalna prędkość, łatwość prowadzenia, oraz możliwość odpięcia auta ciągnącego.

Która opcja jest bardziej ekonomiczna?

Przyczepy kempingowe są zazwyczaj tańsze w zakupie i utrzymaniu niż samochody kempingowe. Natomiast podróżować możemy taniej kamperem.

Czy można podróżować w przyczepie kempingowej?

Nie, w czasie jazdy nie wolno przebywać w przyczepie kempingowej.

Czy można spać podczas jazdy w kamperze?

Jeśli nie jesteś kierowcą to możesz, ale tylko na fotelu zapięty w pasy bezpieczeństwa. Chodzenie po kamperze, lub korzystanie z łóżka w czasie jazdy jest zabronione.

Który sposób podróżowania emituje mniej CO2?

Podróżowanie z przyczepą kempingową emituje średnio mniej CO2, ale różnice nie są duże.

Jak zapewnić bezpieczeństwo podczas podróży kamperem?

O tym więcej pisałem tutaj.

Który kupić?

Jak już pisałem ta decyzja należy do Ciebie, ale spróbuje opisać kilka aspektów które mnie przekonały do podjęcia swojej.

Masz samochód który może pociągnąć przyczepę?

To jest pierwsze pytanie na które trzeba sobie odpowiedzieć, bo jeśli nie masz w ogóle samochodu, to kupno przyczepy ma mało sensu.

Jak chcesz podróżować?

Jeśli zamierzasz być w ciągłym ruchu tak jak ja. Chcesz ciągle się przemieszczać, zwiedzać, nigdy nie zostawać na dłużej? Bierz kampera.

Jeśli natomiast twój urlop wygląda tak, że chcesz pojechać w jedno miejsce i się z niego nie ruszać, albo przez dłuższy czas poznawać tę okolicę, to lepszym wyborem może być przyczepa, albo hotel.

Chcesz nocować na dziko?

Jeśli w swoich podróżach chcesz często nocować na dziko z dala od ludzi lub miast, lepszy do tego będzie kamper. Jeśli natomiast nastawiasz się na kempingi, wystarczy Ci przyczepa.

Rezerwujesz noclegi?

Podróżując kamperem cenię sobie też elastyczność, że nigdzie nie muszę nic rezerwować. Po prostu przyjeżdżam i coś znajduję na miejscu. Z przyczepą oczywiście też jest to możliwe, ale powoduje według mnie więcej stresu, i podróżując z przyczepą, raczej chciałbym mieć pewność miejsca, żebym nie musiał szukać, manewrować itp.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *